Samenwerken met Decom is kiezen voor advies zonder flauwekul en een nuchtere aanpak. Met kennis van zaken en focus op service.

NO-NONSENSE ADVIES

Einde 3G-netwerk nadert!

GESCHREVEN DOOR: Fabian Althoff OP 22-11-2021

Het 3G-netwerk van KPN houdt na 31 maart 2022 op met functioneren. Met de komst van 4G en 5G maken steeds minder mensen gebruik van de derde generatie mobiel netwerk. 3G deed bijna twintig jaar dienst, nadat het in 2003 in Nederland in gebruik werd genomen. 4G en later 5G hebben de derde generatie overbodig gemaakt. Met de groeiende databehoefte van gebruikers, gaat KPN de frequenties en capaciteit inzitten voor 4G en 5G. Zo worden 4G en 5G nog sneller, veiliger en stabieler.

De impact

Voor sommige toepassingen kan de impact enorm zijn. Het apparaat is vooral bepalend. Gebruikers die een apparaat zonder 4G-ondersteuning (VoLTE) hebben, vallen dan terug op 2G, dat netwerk blijft (nog) wel in de lucht. Dan kan mobiele data alleen nog verstuurd worden via lage snelheid of via wifi. De kans dat je er met een mobiel toestel daadwerkelijk iets van merkt zal klein zijn. Sinds 2015 worden er in de praktijk geen toestellen meer verkocht die geen 4G (of 5G) ondersteunen.

Aankondiging

Alle klanten waarbij het toestel door KPN is gezien op het 3G netwerk hebben inmiddels een brief ontvangen, van zowel KPN als Decom. In deze brief zijn 06-nummer en IMEI-nummer genoemd, waarbij aangegeven of het een toestelinstelling betreft of een toestelwissel. Ook hebben gebruikers inmiddels een SMS ontvangen van KPN.

Toestelinstellingen
Staan er nummers onder het kopje Toestelinstellingen? Dan heeft KPN op het netwerk gezien dat de nummers die vermeld worden wel geschikt zijn voor 4G, maar dat de instellingen niet juist staan.

Toestelwissel
Toch nog een verouderd toestel op de zaak? Dan heeft KPN dit telefoonnummer slechts een verbinding zien maken met het 3G netwerk. Dit betekent niet per definitie dat het toestel niet geschikt is voor 4G. Controleer of er in het scherm van je toestel 4G staat, en onderstaande checklist met instellingen.

Checklist

Het belangrijkste is dat het toestel compatibel moet zijn met het 4G-Netwerk, om dit te controleren raadpleeg dan internet in combinatie met het type nummer of de handleiding van het betreffende toestel.

Vervolgens dienen onderstaande instellingen juist te staan.
– iOS: Instellingen > Mobiele data > kies voor “Schakel 2G/3G/4G in”
Samsung (Android): Instellingen > Verbindingen> Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier “Schakel 2G/3G/4G in”
Als je ook de optie “bellen via 4G/Volte” ziet staan, dien je deze ook aan te zetten.
Zie hier de door KPN speciaal ontwikkelde tool waarmee je met behulp van de tool hun netwerkmodus correct in kunnen stellen. Hier worden dagelijks nog toestellen aan toegevoegd.
Zie hier de door KPN speciaal ontwikkelde tool waarmee klanten op hun toestel 4G bellen kunnen activeren. Hier worden dagelijks nog toestellen aan toegevoegd.

2G, wat nu?

Toch nog oude telefoons, tablets of andere apparaten en ondersteunen deze geen 4G of 5G? Het toestel zal vanaf 2022 automatisch terugschakelen naar het 2G. Het 2G-netwerk zal de komende drie jaar nog aan blijven. Als je dus een toestel hebt dat geen 4G ondersteunt zal deze terugvallen op 2G, en kan er gewoon gebeld blijven worden. Echter heeft dit wel gevolgen voor het gebruiksgemak:

  • De internetverbinding is langzamer;
  • Geluidskwaliteit van bellen is minder;
  • Internetten en bellen tegelijkertijd is niet mogelijk.

Vragen?

Meer weten over de mogelijkheden van het snelle 5G-netwerk of graag de oude 3G-simkaarten vervangen voor nieuwe simkaarten? Neem dan snel contact op met Fabian of bel naar 0316-282557.


Delen op social media