Samenwerken met Decom is kiezen voor advies zonder flauwekul en een nuchtere aanpak. Met kennis van zaken en focus op service.

NO-NONSENSE ADVIES

Neppe webshops; hoe herken je ze

GESCHREVEN DOOR: Tom Peters OP 29-01-2025

Afgelopen week kwam de politie met een slimme truc om mensen voor te lichten over de gevaren van nepwebshops. Ze hadden een site online gegooid met de naam pakjedealsnu.nl.  Een op het eerste oog normaal uitziende site. Gadgets en elektronica worden tegen scherpe prijzen aangeboden op de site. Maar liefst 125.000 mensen zijn erin getrapt. Het is goed om daarom even langs te lopen hoe je ze herkent en dus voorkomt dat je slachtoffer wordt.  

In 2024 waren er 45.000 aangiftes voor internetoplichting. Meer dan 20.000 hiervan gingen over webwinkelfraude. Opvallend is dat de grootse groep bezoekers 55+ is. Niet gek dat er zoveel mensen intuinen. De neppe websites vliegens ons namelijk om de oren. Elke dag weer komen er nieuwe van deze neppe webshops bij. Om websites zo echt mogelijk te laten lijken, gebruiken criminelen trucjes en maken ze onterecht gebruik van logo’s en keurmerken. In de meeste gevallen komen mensen op deze neppe webshops terecht via sociale media. En dan met name Facebook en Instagram. Rond de feestdagen zijn er nog meer van dit soort sites online dan normaal.

 Hoe herken je een neppe webshop? 

Om een neppe webshop te herkennen zijn er een aantal herkenningspunten die we voor je op een rijtje hebben gezet. Let er wel op dat deze niet altijd garantie bieden. Slim is dus om bij twijfel alle punten na te lopen.

  • Is de prijs zo goed dat je je ogen niet gelooft? Dan zal het waarschijnlijk om een neppe webshop gaan.  
  • Reviews zoeken is altijd een slimme zet. Zo kun je een beeld schetsen van wat je kunt verwachten. Doe dit echter wel bij een site die niet hun eigen site is. Google reviews en Trustpilot zijn doorgaans de meest betrouwbare sites. 
  • Dure producten maar geen accessoires voor deze producten? Zeer verdacht! 
  • Overschrijvingen de enige betaalmogelijkheid? Zeer verdacht! Als het een buitenlandse rekening is in combinatie met het alleen kunnen betalen d.m.v. een overschrijving. Dan is het extra verdacht. 
  • i-Deal biedt geen garantie. Net als overschrijven is het gewoon enorm lastig geld terug te krijgen na een oplichting via i-Deal.  
  • Keurmerken zijn niet meteen een garantie op een goede site. Criminelen misbruiken vaak de logo’s van keurmerken. 
  • De bedrijfsgegevens zeggen niks. Dit kan gekopieerd zijn van een anders site. Laat je dus niet foppen!

De trucjes van criminelen waar jij voor moet uitkijken.

Criminelen hebben er geen boodschap aan zich aan de regels te houden. Hier even een paar punten op een rij om ervoor te zorgen dat jij niet meteen overtuigd bent door valse logos, keurmerken, etc. Hieronder een aantal punten waar jij op moet letten. 

  • Logo’s en namen worden vaak gekopieerd van echte merken. Wat criminelen ook doen is het kopiëren en vervolgens een kleine aanpassing doen. Bijvoorbeeld Decom veranderen naar Decomoutlet. Zo lijkt het een tak van Decom maar dat is het niet.
  • Keurmerken worden vaak onterecht op zo’n site geplakt. Dit keurmerk moet klikbaar zijn. Is die klikbaar? Kijk dan op de site van het desbetreffende keurmerk. Staat daar iets over de site? Dan is dit een goed teken. Is dit niet zo? Verdacht! 
  • Een KVK-nummer staat altijd op de site bij de betrouwbare sites. Alleen kunnen ze ook staan op neppe webshops. Geen garantie dus! 
  • Claims om jou zekerheid te geven. Niet tevreden? Geld terug! Deze claims bieden nul garantie.  
  • Chats bieden net als valse claims zoals hierboven nul garantie. Een chatbot onder in het scherm ziet er professioneel uit maar dit zegt dus niks. 

Je bent er ingetuind. Wat nu? 

Jaarlijks lopen er 20.000 aangiftes tegen webshopfraude. Dus je bent zeker niet de enige. Maar wat is nu handig om te doen? Kun je überhaupt nog wat doen? We hebben hieronder wat punten voor je op een rij gezet. 

  • Heb je betaald d.m.v. een overschrijving naar een bank uit Nederland? Bij de bank kun je de gegevens opvragen van de rekeninghouder waar jij het geld naar hebt overgemaakt. Je kunt nu een civiele procedure starten.  
  • Heb je betaald d.m.v. een creditcard of PayPal? Vraag om het terugstorten van je geld bij de desbetreffende organisatie. Ook is het slim om er een melding van te maken. 
  • Bij betaling d.m.v. een creditcard is het ook altijd zinvol om je afschriften in de gaten te houden. Vaak maken ze ook meteen misbruik van je creditcardgegevens namelijk. 
  • Aangifte doen is altijd een goed idee. Ze kunnen je waarschijnlijk niet helpen met het terugkrijgen van je geld. Wat ze wel kunnen is het offline halen van de neppe webshop. 

 Conclusie 

Door onze digitale vaardigheden te verbeteren en anderen te helpen, kunnen we een veiligere online omgeving creëren. Heb je hulp nodig of weet je niet waar je moet beginnen? Geen probleem, we helpen je er graag mee en komen graag met je in contact! 

 

 

 


Delen op social media