Phishing: dit kun je er tegen doen
GESCHREVEN DOOR: Tom Peters OP 15-01-2025
Phishing: wat is het ook alweer?
Wat is phishing nou eigenlijk en hoe voorkom je dat je erin trapt? We kennen allemaal het verhaal van de rijke prins die uitgerekend jou een e-mail stuurt. Hij belooft je bakken met geld en een zorgeloos leven. Klinkt te mooi om waar te zijn want dat is het ook. Toch zijn er nog veel meer vormen van phishing waar nog steeds te veel mensen slachtoffer van worden. Daarom zetten wij voor jou alle tips en tricks op een rijtje!
Criminelen: worden helaas slimmer en sluwer
Helaas is het tegenwoordig niet alleen nog maar de bekende trucs in je e-mail. Criminelen worden helaas slimmer en sluwer. Zo heb je nu ook phishing door middel van SMS, WhatsApp, Instagram en zelfs brieven (!) De essentie van criminelen is altijd dat jij je waardevolle gegevens opgeeft, zodat zij kunnen inloggen. Meestal bij je bank maar tegenwoordig ook om bijvoorbeeld bij je crypto te kunnen. Goed om te weten waar je op moet letten dus. Daarom hebben wij hier wat handige tips om op te letten.
- Urgentie: je moet snel handelen. Criminelen laten het voordoen alsof je snel moet handelen. Bijvoorbeeld: ‘Je hebt nog maar één week voor …’ Als je bank zoiets stuurt, kun je er al vanuit gaan dat het een phishingmail is. Criminelen proberen je op die manier verkeerde, overhaaste beslissingen te laten nemen.
- Aanhef: bedrijven kennen jou als klant. Phishing mails weten vaak niet goed wie jij bent. Er staat geen beste meneer …, of geachte mevrouw … In plaats daarvan houden ze het algemeen; “geachte meneer/mevrouw. Dat is al een reden om even te dubbel checken of het wel klopt.
- Wachttijden: krijg jij nou een mail van je bank en krijg je vervolgens een wachtscherm op je monitor? Waarschijnlijk zijn criminelen op dat moment jouw gegevens in aan het voeren op de echte site van de bank.
- Foutief rekeningnummer: betreft de e-mail, SMS, appje, etc. een rekeningnummer, kijk dan goed of deze overeenkomt met het rekeningnummer op de site van de organisatie/instantie.
Vind jij dit nou lastig om van elkaar te onderscheiden? Dat is helemaal niet raar. Daarom is de fraudehelpdesk in het leven geroepen. Hier kun je Phishing melden maar ook opzoeken of een vergelijkbare mail of bericht is gemeld. Wil je nou iets melden? Doe dit dan via: https://www.fraudehelpdesk.nl/ Kom je er alsnog niet uit? Bel ze dan via: 088-7867372
Trap je er toch in? Dan moet je dit doen.
- Gaat het om bankgegevens? Meld het direct bij je bank. Er is kans dat je een schadevergoeding krijgt.
- Ben je geld verloren? Je kunt het beste aangifte doen.
Je wachtwoord veranderen doe je zo.
Als je je wachtwoord hebt ingevuld na het klikken op een link van een mail, bericht, etc. Die niet helemaal zuiver is, dan kun je het beste je wachtwoord direct aanpassen. Het is alleen wel zo handig om er meteen een goed wachtwoord van te maken. Daarom hier de beste tips voor een nieuw wachtwoord op een rijtje!
- Lijkt niet op je voorgaande wachtwoorden
- Een combinatie van hoofdletters, kleine letters, cijfers en leestekens
- Minimaal 12 tekens lang
Conclusie
Door onze digitale vaardigheden te verbeteren en anderen te helpen, kunnen we een veiligere online omgeving creëren. Heb je hulp nodig of weet je niet waar je moet beginnen? Geen probleem, we helpen je er graag mee en komen graag met je in contact!